Hej då Yangshuo!

Imorgon sätter vi oss på tåget till Chengu. Vi har laddat upp ned snabbnudlar, vatten, torkad frukt, olika frön, pistagenötter, lite godis, salta kex, kakor och nu ska det laddas ned Christer i P3. Om det är något som har hållt mig underhållen under alla långa resor så är det främst Christer, Morgan, Kitty, Rebecca, och alla andra i P3 Christer. Förlåt hannes, men du gillar ju faktiskt ditt gameboy. :) Och nu har förresten också börjat spela gameboy, inget mindre än Zelda. Men jag vill tacka Christer!!

Om några dagar ser vi de här filurerna:

See you, Amanda

Smått och gott från Lottis (Amanda)

HELLO! Nu är det Amanda Token Widing som är vid datorn och i ärlighetens namn så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Vi är fast i Yangshuo efter massa springande till tjejen som skulle boka vår biljett härifrån. Vi ville egentligen åka idag (27:e) och de sa att det gick, på kvällen hämtade vi biljetterna och såg då att biljetter gick till Kunming istället för Chengdu. De ringde till tågstationen och fick bekräftat att det var slutsålt för den 27:e. Dagen efter kom vi tillbaka och då skulle de ha fixat biljetter till den 28:e men höroch häpna, helt plötsligt var de slutsålda också. Så nu sitter vi här och väntar på den 1:a mars då vi tar 26timmarståget till Chengdu, och PANDORNA!! Vi gör inte så mycket i Yangshuo. Rummet vi bor i är jättefint och har superutsikt över bergen och stan så här hänger vi ganska mycket och läser ut böcker och H spelar gameboy.

Tiden tickar ner något fruktansvärt fort nu och det är inte ens 4 veckor till T & B kommer till Peking. Vi planerar att vara där några dagar innan för att superchilla samt boka biljetter för de resor vi tänker göra med päronen Lantz (Beijing-Xian, Xian-Shanghai, Shanghai-Beijing, Beijing- Sverige). Så om cirka 3 veckor ska jag och Hannes vara i Peking och innan dess ska vi till Chengdu, Xian, Shanghai och Qsingtao med omnejd. Bråda dagar!

Hemresan ska både bli skön och tråkig. Denna resan har varit helt fantastisk och jag har lärt mig så mycket om mig själv som jag aldrig hade lärt mig om jag stannat i Sverige. Ens personlighet kommer verkligen fram under en sådan här resa och det tror jag att både jag och Hannes har märkt. På gott och ont. I början var jag panikslagen, i alla fall de allra första dagarna i Bangkok och Krabi. Hemlängtan blandad med skräck för allt som låg framför oss men ju mer man upplever och lär sig, desto lättare och roligare blir det . Sedan blev det bara bättre och bättre och jag är så jäkla stolt över oss att vi har tagit oss ändå hit utan att flyga, vilket vi sa att vi absolut ville undvika, och utan att ha bråkat för mycket. Visst går vi varandra på nerverna ibland men man lär sig snabbt hur man ska hantera det. Att leva på varandra exakt hela tiden är påfrestande men vi lovar, vi tycker fortfarande om varandra! :) Vi har haft så roligt!

Thailand, Kambodja, Vietnam och Kina. 5 månader på vägen/rälsen. Det blir en resa att minnas och berätta för många.

Men jag måste tillägga, jag vill nog ändå bo i Sverige resten av mitt liv. (Eller nja, jag vill plugga utomlands, jobba utomlands som barnmorska på fältet för Läkare utan gränser, Billuffa i Sverige och Europa, Åka till USA, Besöka alla kontinenter, det blev lite ändå... hahah)

PUSS! Mandy

Back in China!

Hejsan på er!
Just nu befinner vi oss alltså återigen i Kina. Efter att ha gjort en snabbvisit i detta enorma land, åkte vi ur det, in i Hong Kong och därifrån för att nu alltså befinna oss här igen. För tillfället spenderar vi tiden i den lilla staden Yangshuo, som ligger omgiven av sockertoppsberg vid Li-flodens strand. Här cyklar vi på landsbygden, tar bambuflottar över floderna, när lerstigarna övergår till åkrar på ena flodkanten, för att hoppas på bättre vägar på andra sidan. Vi bär cyklarna över fler hundra år gamla stenbroar, med namn som dragon bridge. Vi blir tvugna att gå på upphöjda lerstiggar som slingrar sig mellan ris- och salladsfälten, där man bara möter lokala bönder och gamla tanter. Vi dricker milkshakes med banan och oreo, mums, och när kylan kryper på när natten närmar hjälper varm choklad med baileys bäst. Vi har det andra ord ganksa bra. I början oroade vi oss lite för det dimmiga vädret, men det får hela omgivningen att verka mer mystisk, som man tänker sig det gamla mytomspunna Kina.

Vi har varit här i ungefär 3 dagar nu. Det märks att det är lågsäsong. Alla gästhus står tomma, resebyråernas personal ber på sina bara knän att man ska åka med på just deras utflykt. Första dagen såg vi kanske 4 västerlänningar, och detta är i vad som skall vara västerlänningarnas paradis. För övrigt blev 2 av dessa 4 så överlyckliga över att se mig och Amanda, att de därför vinkade till oss som galningar innifrån Caféet de satt på.
Fast det kan vara lite trevligt att träffa andra västerlänningar ibland, och folk som prata engelska. Under resan från Hong Kong till Yangshuo, som för övrigt tog lite drygt ett dygn, då vi befann oss på två tågstationer i Guangzhou, en av Kinas största städer, och den mindre staden Guilin såg vi nog inte en enda västerlänning. I Guangzhou såg vi flera tusen Kineser på tågstationerna, och alla var helt förundrade och till sig över att se oss. Kom igen, så speciella är vi inte.

Under resan hit åkte vi i Hard Sleeper, vilket var en liten annan upplevelse, men helt okej. Man sover tre personer i höjd och tre personer mitt emot, i något kupé-liknande men utan dörr eller draperi. Sängarna är lite korta, så att tårna sticker ut, och höjden upp till nästa säng är inte överdriven. Till exempel inte nog för att sitta i sängen. I alla fall inte för oss. Men det funkade och vi fick oss i alla fall några timmars sömn.

Men nu till lite bilder:

Här har vi den vietnamesiska staden Hoi an, som var väldigt mysig men även väldigt turistig.'

Här har vi snyggingen Mandison vid den gamla kejsarstaden i Hué.

Hannes tar det chill-i-dill vid en liten sjö. Också i kejsarstaden.

Här har vi istället kommit till Hanoi, som vi trots allt vi hört om tyckte väldigt mycket om. Staden är völdigt fin och mysig, men för oss var det väldigt kallt att komma hit. Efter att ha varit van med 35 graders värme kändes 14 grader kyligt ända in till benen.
Här är Ho Chi Minh's mausoleum och ett väldigt stor torg och gräsplan, där man inte ens fick gå på stenplattorna.  Hallå, seriöst... Men nej, då blev det visselpipan på en, och fy på dig.

De mysiga, men trånga, smågatorna i Old Quarters, Hanoi.

Det blev en tur till det lätt överskattade Ha Long Bay. Men men, lite fint var det.

Därefter bled det älskade Hong Kong!! Här med utsikt mot Hong Kong Island.

Oj, lite sned. Här bodde vi i alla fall. City Econo. Bra och säkert, men dyrt som allt i Hong Kong. 20m till tunnelbanan och 10min promenad till vattnet.

Amanda på Victoria Peak, med utsikt över hela staden. Häftigt var det.

Det är alltså här vi befinner oss nu. Eller ja, kanske inte precis just nu. Detta är ute på landsbygden och här finns inget internet, men vi är i närheten i alla fall.

En av de finaste platserna någonsin. Yulongfloden, som vi såg under vår 6 timmar långa och svettiga cykeltur. Vi båda fick blåmärken på rumpan och vår säng är så hård så det har inte varit lätt att sova.

Nej, nu är jag oerhört hungrig och det tar så lång tid att ladda upp bilder, så nu måste jag sluta. Vi åt faktiskt tidig frukost idag och klockan är redan halv fyra. Vi måste också hämta tvätt och tågbiljetter. Så, ha det fint allihopa!
Om du läser, men inte kommenterar, så är du snart flådd på den lokala marknaden, hälsar Amanda.

Hannes

HONG KONG

Vi bjuder på lite bilder från våra fyra dagar i Hong Kong. Vi älskar denna staden och tänker lätt komma tillbaka. Just nu orkar vi inte skriva någonting men imorgon åker vi härifrån mot Guilin och Yangshou, om vi får plats på någon buss eller något tåg.

Shopping på MONKI och H&M, ätit lunch på rullbandssushi samt hängt på IKEA och köpt billig choklad som vi ska äta nu! En riktig svensk dag som utmärker sig från alla andra dagar. ENJOY! (Och kommentera för tusan!)

Den här sista bilden är tillägnad Captain Cool (Nisse Widing). Det är massa modellflygplan. Fräckt va?

PUSS!! A&H

Goodbye Việt Nam!

Hej på er!
Nu sitter vi här på vårt hotell i Hanoi, nere i lobbyn rättare sagt. Idag är det sista dagen i Hanoi och i och med det även sista dagen i Vietnam. Sista dagen i ett land där vi har tycket om det mesta. Bortsett från diverse märkliga maträtter, utmattande sjukdomar och 24 timmars långa bussfärder. Ett rätt bra exempel på maträtt är nog kokta bitar av kött/ben/brosk som vid närmare undersökning visat sig vara krossad kyckling som tillagats tillräckligt kort för att blodet fortfarande ska droppa ur märgen och rinna ut på tallriken. MUMS!
Nej, men bortsett från det har Vietnam bjudit på mycket trevligt! Här finns både historia, underhållning, GOTT KAFFE, sol&bad, shopping, storstäder, vespor, värme och kyla. ett land som bjuder på rätt mycket helt enkelt.
Just idag är det en lite varmare dag här i Hanoi, då kvicksilvret kämpar sig upp mot 15 grader, men vi fryser ändå. Vi har nog vant oss med värmen efter 3 månader i 30-35 gradig värme. Men lite skönt är det. Nu slipper man i alla fall bli så himla dåsig, knappt orka upp ur sängen (men nu är den för varm och skön för att lämna) och bli helslut av en kvarts promenad.
Idag har vi i alla fall varit lite mer effektiva, eller duktiga turister som det också kallas. Vi vaknade vid 10-tiden. Ett medelvärde av när jag och Amanda vaknade. Annars kanske 9 och halv 11. Som vanligt alltså. Efter detta packade vi ihop väskorna, som vi nu lyckats förminska i både vikt och volym. Vi är nu inte längre innehavare av diverse flip-flops, badkläder, linnen och så vidare. Resan börjar ta sig ett litet annat uttryck. ett mer michelin-liknande uttryck, med jackor, långkalsonger och vietnamesiska tjocktröjor (som är fina. Vi hittade inne-butiken här i stan. Tror vi).
Just det. Efter packandet lämnade vi rummet, precis i tid innan extra avgiften lades på notan (trots att vi visste att de nya gästerna väntade på nedervåningen, hihi). Därefter satte vi av mot det pampigaste här i stan, för att avlägga ett andra besök hos gamle Ho's sista viloplats. Egentligen var det lite ofrivilligt, men sist gång vi var där så missade vi hälften av måste-ses-sevärdheterna och därav var vi tillbaka på platsen helagast av heliga. Vi upptäckte dock, pålästa som vi var, att alla byggnader hade stängt under lunch-tid och missade där av hälften av det vi kom för att se idag. Alltså hälften så mycket som vi missade förra gången men dubbelt så mycket som vi trott. Eller ja, nått sånt.
Dagen innehöll därefter varm choklad, varm majsmjölk, fransk lunch, te och nu sitter vi här och väntar på att klockan ska slå 8. Bara 5 timmar kvar. Då åker vi nämligen till tåget, som under natten, förhoppningsvis, skall föra oss ut ur Vietnam och in i KINA! Coolt. Amanda sitter och läser Balzac-boken som hon inte vill ta med in i nästa land. Vi vill ju inte göra någon arg i onödan. Men den är nog snart avverkad. Hon läser ju böcker så fort så jag börjar tro att hon bara bläddrar och tittar på bilderna. En vanlig roman går rätt fort om man bara tittar på bilderna.
Hur som helst. Nu ska jag sluta skriva och ägna mig åt någon annan syssla. Kanske komma på något vi kan göra under de följande 5 timmarna.
Hej då
Du har läst Hannes tankar tänkta under 10-20 minuter och som nu är förevigade.
jag har alltid velat säga sådär. att jag liksom kan veta vad du har gjort. Som de kan säga på radio att du lyssnar på P3. Du läser vår blogg.
Coolt

Ha det fint på er!
Hejs
Hannes

Grejer vi saknar i Sverige:

• MAT OCH DRYCK! Kött, rödvinssås, lättmjölk, spaghetti med ketchup, pasta, parmesanost, mörkt bröd, kaviar, knäckebröd, ägg, mamma Pias underbara surdegsbröd med massa frukt i, flygande jakob, smörgåsar, havredryck, potatismos, äpplejuice, korv med bröd, kebabpizza, napoletanapizza från Intim, LAX LAX LAX, fisk, SÅSER..
  • GODIS! choklad, gelégodis, lakrits, neverstop, turkisk peppar, naturgodis, lösgodis, choklad med salt i från mejeriet
  • CHOOOOKLADBOLLAR!!!
  • PORTVIN! OCH VANLIGT VIN! Det första som A kommer att köpa på systemet som 20-åring är portvin.
  • Hannes MacBook Pro.
  • Hannes vanliga stationära dator.
  • Familjen Widings NYA TV.'
  • Hannes nya tv 40 tums Full HD
  • Våra sängar
  • En stor soffa
  • God lång frukost med en tidning framför sig på sitt egna språk.
  • Fredagskvällar med mys framför TV:n.
  • Gå på bio i lilla fjuttiga trollhättan (Inget i jämförelse med Bangkok!) men ändå mysigt
  • Åka till göteborg och shoppa.
  • Att laga mat
  • Att baka
  • Leva på en plats och inte knö in allt man äger i en ryggsäck som kunde varit bättre. Mummms... En fin Kajka från Fjällräven hade suttit fint.
  • Varma, snygga kläder (Snart blir det H&M i Hong Kong, ÄNTLIGEN säger A)
  • Kura in sig i en filt vid brasan.
  • Åka till våra stugor och mysa med familjerna.
  • TJÄNA PENGAR! och inte bara spendera massa per dag.
  • Våra familjer.
Sist men absolut inte minst:

• FRIIIIIIIIIIIIIIIIDOOOOOOOOOOOOOOOOOO! (alltså amandas hund manabana)
Denna listan ska vi läsa när vi kommer tillbaka till Sverige och vill åka tillbaka hit. Vi har det väldigt bra men det är påfrestande att bo i en ryggsäck i 5 månader och behöva packa om hela tiden och ja. Vi har klarat över 14 veckor och har bara 5-6 veckor kvar tills Tina och Börje möter oss i Beijing och bara 7 veckor tills vi åker hem...

PUSS A & H

Hanoi och kyla!

Nu har vi hamnat i Hanoi, eller rättare sagt hamnade vi här igår morse efter ytterligare en 12- timmars resa i en trång "sovbuss".  Efter lite sökning efter hotell i 12 grader värme (???) med flipflop på fötterna n (kallt!, hannes hade dock sockar i sina flipflop!) hittade vi ett fint rum hos Hanoi Guesthouse. Här trivs vi bra under duntäcket :)

Idag var vi i Halong Bay på båtutflykt. Eftersom att det är vinter i Hanoi just nu är det ganska kallt samt disigt. Detsamma var det i Halong men det fungerade ändå. 3-4 timmars resa dit i liten minibuss på en väg med tusen gupp och håligheter, 4 timmar på en båt, 30 minuter i en grotta och sedan 3-4 timmar i en ännu värre minibuss. Efter det var/är vi helt slut. Nu ligger vi på hotellrummet och hannes sover typ efter att ha tagit en åksjuketablett på vägen tillbaka på grund av den hemska trafiken och jag håller mig uppdaterad på internet. Vi träffade tre roliga norskor på båten och spelade UNO med dem. Roligt! Kanske ska tillägga att alla frös hela tdein på båten.

Vi planerade att åka till Kina den 16:e med nattbuss men det verkar inte gå några nattbussar längre så vi ska åka till tågstationen imorgon och se om de har några tågbiljetter till Nanning. På hotellet tar de runt 47 dollar för att fixa biljetter men på tågstationen har vi hört att de tar runt 25-30 lite rimligare kanske för en natt på tåg. Vi ska försöka lösa det på något sätt.

Vi är förövrigt oerhört glada för alla svenska kanalers "play"-funktion på intrenet. Vi älskar särskilt Tv4play eftersom att de har så bra uppkoppling PLUS att de visar SOLSIDAN!!! Underbart!

Nu kanske vi ka ge oss ut på jakt efter lite mat i denna stora staden, inte det lättaste och roligaste just nu men det kanske får bli en baguette med hundkött eller något. De gillar att äta hund här. Hoppas bara att det inte är fridahundar...'

PUSS!
Mer uppdatering med bilder och sånt kanske kommer imorgon.

Vietnam-nam-nam.

Nu kommer en sammanfattning av de senaste fina veckorna.

Vi träffade världens coolaste snubbe på Phu Quoc; LASSE PEKING. Googla hans namn och kolla på bilderna så förstår ni vad vi menar. Hippie, röka på, barfota, naken, supertrevlig, vegetarian..

Lite bilder från Phu Quoc:

När vi kom till Saigon var det som vi föreställde oss, MOPEDKAOS! Vana som vi är från alla kaotiska städer som vi har upplevt dessa tre månader vi har varit borta kände vi oss konstigt lugna. Vi undrade nästan till och med om vi hade förvandlats till asiater. Men så var inte fallet, tror vi..

Vi gick runt i hettan, runt 34 grader!!!, och letade boende. In på de små gränderna och helt plötsligt sken Hannes upp när han såg en glasdörr med massa gula blommor. "Ska vi fråga om vi kan bo här?". Jag ska tillägga att i dessa gränderna bor familjer som har tre-fyra våningar med ett rum på varje våning. Om man har tur får man hyra ett rum och betala en sisådär 10 dollar. Vi blev kära i familjen som började springa upp och ned för trappan med diverse skurtrasor och lakan och efter 15 minuter fick vi rummet.

Familjen med David och Than och alla barnen var underbara. Jag tror inte att jag har blivit så väl omhändertagen som under den veckan vi bodde hos de, och särskilt under en högtid som Kinesiska nyåret "Tet" då det egentligen är en familjehögtid. Jag har nog aldrig blivit bjuden och druckit så mycket öl som under de dagarna, här var det inte att gå ut och parta och sova runt 12- tiden utan vi gick i säng runt halv 4. Herregud, vi var döda på dagarna och vaknade runt 12-1 men åh så kul vi hade! Och så mycket roligt och intressant folk vi mötte. Underbart! Det är då man förstår varför man reser och inte sitter och häckar i en skolbänk eller på något tråkigt jobb i sverige. WE LOVE IT!

Saigon i sig var också underbart. Stadsparken som ligger brevid backpackingdistriktet hade blomsterutställning och alla barn hade ballonger och fina kläder. Detta berodde i och för sig på Tet men ändå. När vi besökte Chu Chitunnlarna berättade vår guide att det finns runt 6 miljoner mopeder i Saigon. Ni som känner mig (Amanda) måste förstå att det är mitt paradis! VESPOR ÖVERALLT! och riktiga sådana. superfint!

Det finns en del bra shopping i Saigon också och Hannes fick sig ett par höga vita converse (riktiga) för 120 kronor. Ett riktigt kap! Och äntligen fick vi äta sushi som var helt gudomlig. Efter lite research på internet så har vi hittat att Hong Kong ska vara paradiset för sushiälskare. YUMMIE!, vad vi längtar. Just det ja, Hannes klippte sig i Saigon också. Det var ett äventyr,

Sammanfattning på Saigon: SUVERÄNT!!

Sedan skulle vi färdas vidare till Hoi An, vilket tar runt 24 timmar med buss. Holy shit, det är ingen kort sträcka det och vi fick en sovbuss men utrymmet var litet. Väl framme ett dygn senare, efter punktering och av att ha blivit väckta klcoakn 1 på natten för att äta middag,  var vi totalt sega och drog direkt till ett hotell och sov. Gött.

Hoi An är en känd skräddarstad och vi ville inte vara sämre utan Hannes hoppade in i en affär och fick sina mått mätta. Efter ett dygn var den svarta assnygga kostymen klar.

Vi har spenderat några timmar sammanlagt på cafeér längs floden. Fint.

Det var allt för denna gången. Imorgon drar vi till Hué!

PUSS! A (och H)

ÅHHH

CRAVINGS:

kött, hasselbackspotatis och rödvinssås.

(lånad från http://ensmakavkarin.wordpress.com)

WE ARE DYYIIIIIING!

I want nobody, nobody but YOU!

Vi vet att vi är dåliga på att skriva om allt som händer och vart vi är. Problemet är att det är så många intryck och för mycket´för att skriva här. Men vi lovar att ni får ett långt inlägg inom några dagar.

Nu är vi i alla fall i Hoi An och Hannes har beställt en svart kostym av en av de många skräddarna här. Staden är mysig trots den stora massan av turister.

Ni får nöja er med vild blandning av bilder så länge. Denna gången endast från Hannibals kamera
ENJOY!

Mandy är cool i Angkor. En packad koala. (Angkor,Kambodja)

Strike a pose, eller som Hannes säger; "Pinkar du ditt revir?"(Angkor,Kambodja)

He's a strooooooong man. (Angkor,Kambodja)

Svettigt men fint var det i regnskogen i Kampot, Kambodja.

Klappa hundar, klappa hundar.. Ja, vi kan inte låta bli.

Vi vandrar på stranden i Phu Quoc, Vietnam (och nej, min rumpa är inte så stor som den ser ut att vara, promise)

Okej, jag lovar.. Inga mer hundbilder nu (Phu Quoc, Vietnam)

Och självklart åt vi Phó på det kända stället där Bill Clinton har ätit. (Saigon, Vietnam)

Sightseeing i Saigon är vi mycket bra på och alla säger ju att man ska prova den lokala maten..

Hannes var modig nog att ta sig ned i en liten tunnel i Chu Chi, Vietnam.

Fivefingerserna var på och fick många blickar!

Notredame, Saigon.

världens finaste låt.

Har glömt av att lyssna på Håkan Hellström den senaste tiden men nu har jag hittat en av de finaste i hans samling:

Jag vet vilken dy hon varit i

Så, nu var det sagt.
Puss, A

Vietnamesiska Tet

Och vi spelar massa kort med barnen här nere, dricker öl, äter sur mango med chilisalt och umgås.
Urmysigt.
Nu måste jag ner igen!
Snart är det fyverkerier, eller ja, klockan 12!