Phi Phi

Hej igen!

En kort halsning fran ett livigt Phi Phi.
Vi anlande i morse, utforskade staden och fann vart hotell. Wow. Vi bor i en egen liten varld med fiskdammar och bubbelpool! Valdigt haftigt, och lite forlangning pa slappandet.
Idag horde jag nagon ropa Hannes nar jag och Amanda gick langs en av smagatorna i den lilla staden har pa on. Bakom mig upptacker jag att Karin Sandahl och Sandra Back sitter pa ett Cafe och gottar sig. Vilken rolig overraskning. Varlden ar allt liten ibland!
Nu har vi fyra atit en god middag precis vid stranden, och nu borjar det tidiga uppvaknandet innan fargan fran Koh Lanta ta ut sin ratt. Det far nog bli sangdags ratt snart.
Ha det bra! Hej och Svej!
Hannes

Havet ar Djupt!

Hej hej och ater hej pa er dar hemma i snoiga Sverige! (Ryktena om sno i Sverige har spridit sig anda hit).

Just nu sitter jag i ett litet halvskabbigt datorrum pa vart hotell, mitt pa en av de fina stranderna pa Koh Lanta.
Sedan vi hordes sist har det allt hant grejer!
For det forsta sa har vi tagit dykcert!! Fruktansvart haftigt och roligt! Pa ett utav de stallen vi bott pa finns ett dykcenter med det avslappnade namnet Dive & Relax, och i deras hander har vara liv legat i tre dagar. (Liten overdift kanske)

Hur som helst, vi satt en dag pa vart hotell och kollade pa lite hemsidor om dykning och dykstallen pa on. Ratt som det var, efter kanske 5 minuter, satt vi inne pa kontoret hos Dive & Relax med pennan i hogsta hugg och hade skrivit under alla mojliga papper. Fran person info till papparer dar vi frantogs ratten att stamma foretaget om nagot gick fel. I efterhand kan jag saga att det ar ingen fara mamma! Det hande ingenting farligt. (Phu..)
Vi fick vara bocker och blev mer eller mindre inkorda pa rummet for att borja plugga. Ingen fara, bara 170 sidor tills nasta dag. Klockan var kanske 7-8 pa kvallen nar vi borjade, och det var med valdigt tunga ogonlock vi lyckades lasa igenom den sista sidan.

Dagen darpa var det dags for forsta dyket! Vi borjade inne vid stranden, i ratt grumligt vatten, men vilken kansla! Det ar sa haftigt nar man slappnar av, kanner hur ansiktet och huvudet glider ner under ytan och du tar ditt forsta andetag under vattnet! Vi gjorde lite obligatoriska ovningar, och sedan fortsatte dagen med lite plugg, lite bad, lite sol och god mat! Inte helt fel.

2 dykdagen begav vi oss till Koh Haa, for att gora vart forsta "riktigta" dyk. Hjalp vad det ar coolt! Vi akte ut med en slow boat dar vi fick obegransat med dricka och frukt och frukost ingick aven det. Val under ytan traffade vi den mer eller mindre tama blasfisken Pete, som alltid halsar pa dykarna nar de kommer till Koh Haa. Pete har egen Facebooksida for er som ar intresserade. Vi stanna och mata pete med lite gamla pinnar som lag pa botten (kan ha varit korall, vet ej). Darefter simmade vi nerat och omslots av undervattensvarlden! vi sag alla mojliga fiskar och alar, som murana, blasfiskar, lejonfiskar, clownfiskar och vi fick till och med se en skoldpadda!

3 Dykdagen var pa ett grund/branning en bit utanfor Koh Phi Phi, samt en utav Phi Phi oarna. Sa fort jag hoppade ner i plurret med all utrustning, och skulle stoppa in luftkallan i munnen skymtade en svartfenad haj nagra meter framfor! Jag signalerade instruktoren och vi dok ner for att folja efter den och fa oss en narmare titt! Wow, det var inte helt fel!
Val tillbaka pa fastlandet, med latt sjovanda kroppar vinglade vi in pa resturangen och gjorde vart slutprov, som gick finfint for oss alla! Sa akta er, for nu har vi dykcert!

Gardagen spenderade vi tillsammans med vara hollandska vanner och tva mopeder, nar vi utforskade den norra Koh Lanta on. Vi hade blivit varnade att aka dit, for det finns ju inga resorts! Det avgjorde det hela, vi maste dit! Och vilken upplevelse. Det ar som nar man ser pa film hur turister eller ovanliga manniskor besoker avlagsna byra, nar barnen springer ut pa vagarna och ropar, skrattar och vinkar. Det var vad vi ocksa upplevde. Vilken kansla, man kanner sig verkligen valkommen och man blir sa glad. Vi akte runt on och at pa en resturang, som inte verkade specielt van vid turister, men vi lyckades, med var knappa kunskap inom det thailandska spraket, fa oss en rejal maltid av den godaste sort. Efter maten borjade morkter falla, sa efter en utsiktsskadning gav vi oss tillbaka mot fargen. I morkret, som kom ikapp oss ganska snabbt, fick vi styra mellan gropar i vagen och platta, geggiga katter.

Och nu sitter jag har. Amanda slappar vid poolen (som vanligt) - jag som trodde jag kunde konsten att inte gora nagonting. Jag blir ju rastlos.
Nu far det nog bli lite mat, och sedan lite sol och bad. Just nu hor vi askan omkring on, samma sak varje kvall, men den nar nastan aldrig hit. Det ar en haftig show att titta pa fran stranden. Se ut over havet och alla blixtar som spelar over himlen. jaja, nu ar jag hungrig.
Hoppas allt ar bra med er dar hemma! Lycka till med allt, vi ser upp for de fruktade maneterna, ta det lugnt med snoskottningen, och hej da Mona!

Hejsvejs!
Hannes

Halloj!

Vi vet, vi vet.. Vi har varit daliga pa uppdatering men vi har haft det lite korigt. Men nu har vi nog hittat ratt.

Hannes och amanda ater i bangkok      Nattaget                    Ackel bungalown i krabi

Vi har verkligen haft otur och gatt pa turistfallor under denna farsta veckan i thailand. Hannes fick nog inget bra forsta intryck av thailand men nu ar det mycket battre. Det borjade sahar: Vi bokade nattag till suratthani pa den stora tagstationen i bangkok, som for ovrigt lag precis nara varat hotell i bangkok. Vi var glada over att ha bokat natttag och kande att vi borjade bli hyffsat normala i huvudet efter jetlagen och firade med nagra ol pa var favoritrestaurang. Dagen efter skulle vi fa tag i bussbiljett fran suratthani som skulle ta oss vidare till krabi och det var har vi blev lurade. Killen, som hette Poom, som bokade biljetterna med bussen at oss foreslog att det var bast att boka hotell i krabi for at det ar hogsasong nu och alla hotell ar fulla. Vi gick pa fallan och lat honom boka ett hotell i krabi i 4 natter.

Taggresan var verkligen en uppelevelse, och en bra sadan. Vi akte andra klass med sovplatser och air/con. I satena brevid oss satt en thailandsk mamma med hennes dotter och bjod oss pa frukt med nagot salt till (jag tyckte at det var jattegott,samakde som apple ungefar). Efter mycket funderande pa hur satena skulle bli sangar o.s.v sa kom en britt som ocksa skulle med taget och berattde hur det fungerade. Han var forovrigt valdigt trevlig och andrade sina planer fran att aka till koh samet till att aka till krabi.

Nar vi val kom till suratthani OSREGNADE det, inte sa kul. Gatorna var fyllda av vatten och vi hade hort om oversvamningarna och var glada att vi skulle aka vaster ut tillsolen. Pa bussen traffe vi nagra glada tjejbritter och en tjeje fran san fransisco och vi tog en oppen minibuss eller avd man nu ska kalla det till krabi. Vi var nervosa over hur varat hotell skulle vara for att vi hade last pa tripadvisor.com at hotellet var skit. Detta laste vi dock efter att vi hade bokat 4 natter och biljetten var non/refundable (kan ej betalas tillbaka). Bussen/tuk-tuken stannade utanfor varat hottel och vi forsokte halla uppe de glada smilen men det gick inte. Shit! Det finns tva strander i krabi, en finare med massa turister och en ful strand dar det inte ar nagon som badar. Gissa vilken vi hamnade pa? Jo, den fula men inte nog med det. Vi hamnade 700 meter bort fran stranden, inne i en djungel och nar jag menar djungel menar jag inte en haftig exotisk djungel utan mer en laskig och skiten djungel. Vi forsokte vara positiva och jobba pa var attityd till thailand men efter en natt holl vi pa att bli helt knappa. Som tur var traffde vi varldens trevligaste par pa hotellet, eller ja, hotellet var en bungalow by med halkiga stenar och jattesmutsigt golv. Roret fran handfatet var i plast och hade bru tits av pa mitten och vattnet rann ner pa golvet istallet. Vi borjade fundera och bestamde oss for att vli mer flashpackers an backpackers. Alltsa, vi bor lite lite finare an at bara ta skiten eftersom att vi faktiskt har rad at bo finare. I alla fall, det trevliga paret vi traffade hade ocksa blivit lurade men de hade verkligen blivit grundlurade, de hade namligen bokat en hel resa genom thailand hos samma researrangor som vi! Snacka om att de hade panik! Stackars Steph och Meggie, men de klarar sig nog.

Vi bestamde oss i alla fall att dra efter 2 natter i Krabi, vi stod verkligen inte ut. Snabba puckar och helt plotsligt hade vi bokat resa till koh lanta med minivan. Antligen ivag fran det dar stallet! Vi sa hej da till steph och meggie ( de skulle komma till koh lanta en dag efter oss sa vi funderade pa att traffas da) och blev aterigen nervosa da var minivan kom en timme forsent. Nar vi satt och vantade pa minivanen sag vi pa kvittot vi hade fatt att det stod at de skulle hamta upp oss pa "Laksi Bangalaw" och vart hotell hette " Lake Side Bungalow". Haha, hannes var ganska tyst den timmen da vi vantade men till slut kom den efter lite telefonsamtal fran den enda snalla snubben som jobbade i bungalowbyn.

Val framme pa Koh lanta regnade det, no shit!, och alla tolv personerna i minivanen (varav 8 stycken var svenskar) var jattekissinodiga och till slut fick vi stanna fort for kissepaus. De svenska tjejerna var sa krasna och vargade kissa i ett hal i marken, jag menar, hur farligt kan det vara? Jag tycker det kanns hyffsat frascht i alla fall.

Vi hade inte bokt nagot hotell pa Koh Lanta utan bestamde oss for att ga och leta istallet och vi hade spanat in ett hotell son verkade valdigt bra pa tripadvisor, namligen Castaway Bungalow eller nagot liknande. Vi hamnade pa resorten brevid for en natt och bokade Castaway for det tva natterna efter och nu ar vi alltsa pa castaway och har inte sovit en natt an. Vi ar precis vid stranden och ska bara njuta nu efter varan knasiga upplevelse i Krabi. Men som sagt, man lar sig av sina misstag.

Vart hotell pa Koh Lanta nu, fint eller hur?

Som tur ar sa ar det ganska fint vader nu, det regnar i alla fall inte. Men nu borjar hannes bli valdigt hungrig (klockan ar 13.04 har) sa vi ska ga och ta ut pengar och sedan kaka. Nasta vecka blir det nog dykcert har pa Koh Lanta och imorogn blir det nog en mopedtur runt on.

So long! Ta hande om er och glom inte at det ar roligt for aoss att lasa kommentarerna :)

Puss! Amanda

Skyskrapslarm och Vietnamgubbe

Hej hej igen dar hemma i Sverige!
NU sitter vi har igen, pa bottenvaningen i vart lilla mysiga hostel.
Idag har vi pa rikigt forsokt fa jetlagen ur kroppen och anpassa oss till den thailandska tiden. Darfor satte vi klockan tidigt, vaknade lite mindre utsovda an vad man helst hade onskat. Men vad gor val det? Vi ar ju i Bangkok!

Dagen borjade med ett besok pa vietnamesiska ambassaden och nagra vandor mellan den lilla vietnamesiska gubben, bakom den inburade disken, och skrivborden med fastlimmade pennor. Flera ganger fick vi andra och lagga till saker till var ansokan, som tillslut var ett business-visum med 3 manaders vistelse och en arbetsbas fran Radisson Blu i Hanoi (finns det ens ett dar) - allt enligt gubben bakom diskens forslag. Vi kande att detta hade gatt lite over styr, och borjade bli lite dyrt. Pricet skulle hamna pa ca 4500 bath, alltsa ungefar 1125kr, per person!
Vi har darfor planerat om lite, och nojer oss med ett turist visum pa 1 manad, som vi skaffar vid nasta bangkoktur.

Efter denna provning av vart talamod satte vi oss pa starbucks, som lag i en av de hogsta byggnaderna i Bangkok (fast pa bottenplan). Vi bestamde oss for att ta en tur upp i skyskrapen, men planerna fick vi andra, nar skyskrapan startade sin brandovning i samma sekund vi gick mot hissarna. Inte mycket annat att gora an att ge sig darifran.

Hoppas allt ar bra med er dar hemma! Vi har det i alla fall bra, fast jag har fatt ett ratt coolt myggbett pa benet!
Kram kram
/Hannes

One night in bangkok

Tjena tjena!
Nu har vi varit i bangkok i tva dagar och vi har borjat vanja oss vid hur det ar har. Men vi borjar fran borjan.

Flygresan var helt ok, fast vi maste erkanna att SAS faktiskt ar battre an Finnair forutom att det fanns MASSA filmer. (Och ett roligt spel for att lara sig kinesiska som jag spelade nar Amanda sov/hannes) Vi satt bakom ett s[dant dar jobbigt svenskt pensionarspar som hela tiden skulle luta stolarna bakat vilket gjorde att man fick den lillaa tvn, som satt i stolsryggen, mitt i ansiktet samt s[ skrot det fruktansvart mycket om sina tidigar charterresor. Jag och Hannes var mattligt imponerade..

Nar vi kom fram till flygplatsen var det bara att byta om direkt till shorts och spanna pa sig ryggsackarna och leta efter taget in till stan. Allt gick hittills smartfritt. Sedan nar vi kom fram och skulle ta tunnelbanan som vi inte kudne hitta sjalva fick vi hjalp av en polis men acko ch ve, vi fick ga skitlangt i den fuktiga luften och vi var helt slut och forvirrade. Vi frage MASSA thailandare langs vagen vart tunnelbanestationen lag men alla bara log och sa "yes, yes!" men trevliga var de i alla fall.

Ja, sen fick vi ta en tuktuk till hostelet och nar vi val kom fram var vi helt slut och klockan var bara 10 pa morgonen har. For oss var klockan daremot 4 pa morgonen, efter en i princip somnlos flygtur. Vi gjorde oss hemmastadda pa oversta vaningen dar vi bor helt sjalva tillsammans med 3 toaletter och 3 duschar och ett eget soldack. Inte sa daligt for bara 90 kronor per person och natt va? Det ar valdigt mysigt pa detta hostelet, det heter ju trots allt "Cozy hostel Bangkok" och alla gar runt barfota (man far inte ha  pa sig skor) och ja, det ar urmysigt. Det ar malat hjartan och faglar overallt och det finns fontaner och annat coolt. Vi tycker dock att det ligger lite avsides fran centrala bangkok men det gar ju alltid att ta sig in pa nagot satt. Under jul bor vi nog nagon annastans dar vi ar narmare centrum. Om ni har tips far ni garna kommentera, men det far ni valdigt, valdigt garna gora aven om ni inte har tips :)

Igar (forsta dagen) tog vi oss till MBK och Tokyo (kopcentrum) dar vi gick runt som ufon efetrsom att vi var sa trotta. Vi fonstershoppade och inforskaffade rakhyvlar och nodvandigheter. Vi rakade av misstag ata pa en japansk restaurang (som liknade yoshinoya i peking, pia och nisse; ni vet vad vi menar!) Sen rakade vi av misstag somna ocksa, vilket gjorde att vi inte kunde somna pa natten forran klcokan 5 (klockan 5 pa morgonen thailandsk tid, klockan 23.00 svensk tid). Vi tog en sovmorgon till klockan 2 pa formiddagen, thailandsk tid. Haha, vi fick latt panik pa natten nar vi inte kunde somna, men vad gor man inte da om inte spelar yatzy? Forresten fick amanda jatttebra poang da. (315!!!)

Idag har vi gatt i lumphinipark och atit pa en rastaurang som lonely planet rekommenderade men som vi kanske inte rekommenderar. Om ni gillar koriander med massa knasigt kott osm ar skitstarkt, ga dit! Vi kan ge er adressen i sa fall.

I parken strosade vi runt bland utegym med thaiboxare som spande sig nar vi gick forbi samt massa hurtiga, sota pensionarer som gjorde gymnastik. Underbart!

Nu sitter vi pa hostelet och myser och kollar pa "Panda channel" som visar en panda 24/7 och den sitter och tuggar pa lite pinnar typ. haha, underhallning pa hog niva!

Nu ska vi hitta pa nagot roligare att gora, kanske lasa eller se en film. Eller varfor inte spela yatzy?

Puss pa er och glom inte att kommentera vad ni sjalva gor och allt sadant!
/ Amanda och Hannes!

Karta över vår resrutt...

Hannes har gjort en karta där han har ritat in hur vi ska åka. Så varsågod alla ni nyfikna där ute!
(Tryck på kartan för att göra den större)

En dag kvar...

Nu är det sista spurten innan vi drar från detta kalla land. Hannes städar sitt rum och jag sitter mest framför datorn och är nervös. Idag tog vi vårt sista vaccin och köpte de sista grejerna som vi kanske behöver. Jag har lite resfeber men mest är jag väldigt lycklig att äntligen (!) få åka ifrån detta kalla land. Tänk, om en vecka ligger vi på en varm strand och tar en snorklingstur i det klarblåa havet. Låter bra va? I och för sig visar väderrapporten att det ska regna nästa vecka men det tror inte jag riktigt på.

Hannes har packat klart allting medan mitt fortfarande ligger i olika färgglada påsar i soffan hemma. Tur att en av oss är organiserad och disciplinerad, haha. Idag har vi även konfirmerat våra biljetter till helsingfors och bangkok imorgon och vi har fixat fönsterplats på båda flygen.