Xian och SOL!

Hejsan svejsan!

Allting är väldigt bra med oss. Amandas magont har i princip försvunnit helt, lite magknip då och då men det får man räkna med i Asien, vi äter god frukost och solen skiner utanför.

Igår kom vi fram till Xian runt 13.00 efter ytterligare ett nattåg, då från Chengdu. Jag och hannes hade biljetter till kupéerna brevid varandra men det gick bra för vi fick båda snälla kineser att dela rum med. Kineser antar att man pratar kinesiska flytande och därför tar det ofta lång tid innan man fattar att de försöker prata med en eftersom att man har lärt sig att stänga av öronen för all kinesisk babbel hela tiden. Men till slut börjar kineserna peta på en och prata jäääääätttelångsamt med en, haha, som om det skulle hjälpa?!  Hur som helst så blir det många skratt och leenden då masn inte förstår sig på varandra.

Vi har upptäckt att det finns två sorters kineser; sura och glada. De sura bara stirrar på en och är jätteintresserade men vägrar bjuda på ett leende och sen har vi de glada som ler och försöker säga "Hello"  eller Nihao (Hej på kinesiska) till en och det är alltid uppskattat. Men de som bara stirrar på en, och tro oss, det är i princip ALLA! Det börjar bli fruktansvärt tröttsamt. Jag funderar på om jag ska ta på mig en mössa och gömma mitt blonda svall för jag orkar inte riktigt vara i centrum hela tiden.

Idag ska vi besöka det man ska besöka i Xian, typ muslimska kvarteren, trumtornet, stadsmuren o.s.v. (Terrakottaarmén sparar vi tills T&B)

Vem vet, det kanske kommer upp lite bilder ikväll?

Puss o hej! / A och H



Kommentarer
Postat av: Sharon Lu

Hi Amanda and Hannes



My name is Sharon and I am Chinese girl living in Stockholm. I enjoy reading your blog about China and would love to keep in touch with you but didnt find any contact information on your blog. Would you please contact me back?

2011-03-12 @ 19:18:49
URL: http://www.mittensrike.se
Postat av: Maddo

Åh, jag känner igen det där med folk som stirrar. Så många gånger jag bara önskade att jag kunde smälta in, så det slapp bli kalabalik var man än gick xD

2011-04-02 @ 22:43:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0