Chengdu!

Så var vi framme.
I alla fall en bit på vägen.
Även om vi har en ganska lång bit kvar.
Vi har i alla fall sedan sist vi hördes transporterat oss en ganska lång sträcka genom Kinas landsbygd, som till vår stora förvåning är skrämmande lik Frankrikes. Tro det eller ej.
Resan, som kan anses lite små-lång, tog sisådär en 26 timmar på tåg och upp mot 30 timmar med buss och taxi inräknat. Tur att vi har blivit vana, lärt oss köpa bra resmat (snabbnudlar), och blivit fast i var sitt game boy-spel.

Så, nu har vi alltså förflyttat oss till Sichuan, och dess huvudstad Chengdu.  Staden är tydligt präglad av chill(i)livet, med massa tehus, ställen att chilla på och ett av de hetaste kinesiska köken, i båda betydelserna. Starkt och populärt alltså. Snyggt är jag inte säker på.

Staden verkar även vara lite av svenskarnas paradis i Kina. Här finns bland annat IKEA (Jippie, choklad), kaffestugan (mmm, lax - och kaffe kanske)  och självklart pandor. Som alla vet så är varje svensks favorit djur pandan. Undantag ges för att tycka mest om fridafrojdhunden.

Nu kom Amanda ut ur duschen, som jag lämnade strax innan jag började skriva detta inlägg. Det efter att ha stått ett långt tag i det varma vattnet, öka värmen lite, vant sig vid den nya tempraturen och öka lite till igen osv. Det urartade dock lite, vilket innebar en lättare brännskada.
Nu ska vi i alla fall ge oss ut på matjakt, efter att ha left på snabbnudlar det gånga dygnet. Lite kinesiska kakor också, men de smakade socker och banan, även om de inte skulle ha något med frukt att göra, så de röknas knappt.

Hej då på er så hörs vi snart igen!
Harehej
Hannes

Kommentarer
Postat av: Hannes

Oj, hjälp mig någon! Jag såg nu att jag har skrivit favorit djur. flåt. favoritdjur. så.

2011-03-05 @ 15:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0